Jsou reklamní předměty pro děti etické?



O tom, že se firmy snaží vydělat peníze všemi možnými prostředky, které jsou byť jen trochu legální, bez ohledu na jejich morálnost, dnes již není pochyb. A nikde to nevidíme lépe, než v marketingu, od nejrůznějších téměř klamavých reklam až po různé psychologické triky. Zařadit sem pak můžeme i propagační předměty, se kterými se můžeme setkat. Na těch na první pohled není až tak nic špatného – propiska či klíčenka s logem firmy jako dárek k nákupu většinu z nás nijak nepohorší, a, co si budeme povídat, mohou se i hodit. Ovšem, jak už to tak bývá, rozhodně nezůstává pouze u tohoto. Strategie se stala ve skutečnosti daleko promyšlenější.

děti jsou snadno ovlivnitelné

Jednou z jejích odnoží jsou i reklamní předměty pro děti https://www.promodarky.cz/kategorie/reklamni-predmety/pro-deti/ . A zde už se musíme zastavit. Tyto mají většinou podobu malé plastové hračky či jiného drobného předmětu, které dítě dostane například „za odměnu“ či za vyřešení nějaké jednoduché hádanky na propagační či jiné akci. Zdálo by se tedy, že to funguje přesně na stejném principu, jako u dospělého. Ovšem zde je velký rozdíl. V první řadě, zatímco dospělý si uvědomuje, že jde o marketing, a podle toho k tomu také přistupuje, u dítěte je tomu jinak. To ani nemá dostatečně vyvinutý mozek, aby bylo něco takového schopno pochopit, i kdybychom se mu to snažili sebelépe vysvětlit.

firmám jde hlavně o zisk - za každou cenu

Proto tyto předměty bere jako skutečný dárek „od té hodné paní“, a skutečně to v něm vyvolá poměrně silné pozitivní asociace s danou firmou. Tady se můžeme ptát, proč vlastně takto cílit na děti, když ty samy toho příliš kupovat nemohou (jistě, není problém, když si koupí třeba rohlík nebo bonbon, ale u nákupu za tisíce už asi prodavač bude poněkud podezřívavý a prodej odmítne, pokud nemá doprovod dospělého, který transakci odsouhlasí). Ovšem tak tomu ve skutečnosti není. Děti jsou totiž jednou z největších kupních sil, skrze své rodiče. Ti totiž svému potomku jen těžko něco odpírají. A pokud je onen potomek ovlivněn takovouto reklamní akcí, pak zisky dané firmy jen stoupají, což je jejich hlavním cílem.